Klachtbehandeling

Klachtopvang en behandeling binnen en conform Wkkgz

Klagers..

In eerste instantie zijn we er meestal niet zo dol op: mensen die klagen. Ook klagen we zelf liever niet.

Als we klachten gaan zien als uitingen van onvrede, dan krijgen we de kans om te werken aan vertrouwen en samen te verbeteren.

Dat is voor de klager én aangeklaagde winst. Een onafhankelijke meerpartijdige persoon is voor de wkkgz wetgeving een verplichting, omdat deze laagdrempelig is en partijen bij elkaar kan brengen.

Klachtenfunctionaris

  • Post-HBO klachtenfunctionaris
  • Ervaren in de zorg en arbo
  • Coach en trainer

Klachtbehandeling

  • Betrokken
  • Efficiënt
  • Wkkgz
Extra ondersteuning

Heeft je organisatie voor korte of langere tijd (extra) ondersteuning nodig van een klachtenfunctionaris?

Ter overbrugging bij vertrek of pensioen van de huidige klachtenfunctionaris.

Tijdelijke ondersteuning van de (startende) klachtenfunctionaris binnen je organisatie om de werkwijze in te regelen.

Extra handen tijdens drukke perioden.

Externe klachtenfunctionaris op basis van oproep.

Training

(zorg)Medewerkers intern trainen in het omgaan met klachten?

De eerste opvang van klachten gebeurt op de werkvloer. Is er aandacht voor klachten of is dit spannend? Misschien zijn medewerkers én klagers bang voor de gevolgen van het geven of krijgen van klachten. Dan voelt het misschien onveilig om open met elkaar te praten over klachten.

Ook als trainingsacteur spiegel ik wat gedrag oproept bij een ander. Geef je zelf trainingen in klacht/conflictsituaties? Ik ondersteun hier met veel plezier trainers en deelnemers van trainingen in.

Training

Wil je meer weten over jezelf en je identiteit als klachtenfunctionaris in relatie tot conflicten?

Het werken als klachtenfunctionaris in een omgeving waar je voortdurend met verschillende mensen moet omgaan vraagt veel. Het kan niet anders dan dat je regelmatig ‘jezelf tegenkomt.’ Dat kan leerzaam en uitdagend zijn, maar niet altijd even makkelijk.

Het kan helpend zijn om stil te staan bij hoe jouw omgeving jou beïnvloedt. Zeker als het gaat in je vak waar je continue te maken hebt met conflicten en (toenemende) mondigheid in de zorg. Hoe ga jij daarmee om? Wat doet dat met jou? Wil je dit onderzoeken en begrijpen? Of misschien wil je het anders?

Tijdens een tweedaagse training ga je hier samen met maximaal 8 andere deelnemers mee aan de slag. Je onderzoekt hoe jij in je werk staat, wat jouw identiteit is als klachtenfunctionaris binnen het veld van ‘onafhankelijk en meerpartijdig’ en hoe je met lastige situaties omgaat – of hoe je dat misschien anders zou willen doen.

27 en 28 november 2025
voorjaar 2026
Interesse? Mail naar info@willekeverwoerd.nl

Coaching

Als coach ondersteun ik (startende) professionals in hun werk en werken we samen aan een specifiek vraag of ontwikkelingswens.

Het vak van klachtenfunctionaris is veelzijdig en niet altijd even makkelijk. Het vraagt zelfbewustzijn en bewustzijn op bijvoorbeeld de emoties en behoeften van anderen.

Hoe blijf je meerpartijdig? Wanneer ben je niet meer onafhankelijk? Kun je zelf door je betrokkenheid nog wel met je emoties omgaan of staan deze je in de weg?

Bel of mail gerust voor een afspraak voor een gratis kennismaking: info@willekeverwoerd.nl

Neem vrijblijvend contact op

voor advies en mogelijkheden

Bel of app 06 4837 8017